Ustaz Azhar Idrus is my Hero ;)



Assalamualaikum readers sekalian. Selamat petang ^^

Yes, tajuk hariniee so mantopp right? woahh :O UAI is my heroo? waaaa, i admire him so damn much kottt. Impikan suami seperti UAI yang serba tahu dalam soal agama. Yang boleh bimbing kita ke arah kebaikan. Dan yang boleh pimpin kita ke Syurga ALLAH semestinya. InsyaAllah :)

Ohh, semalam ader laa pegi SMO ikot mama. Then mama puns belikan buku UAI nie. 
Yeahh, teruja giler wehh nak baca.. Sampai2 jer kat rumah, terus rembat. HAHA. Okay sangat2 isi kandungan buku tuh. Thumbs up! Yeah!

Belek punya belek, baca punya baca, tilik punya tilik, rupa2 nyaa banyak gilee weh benda yang sehari-harian kita buat yang berdosa. HARAM. So, how? Terkejut gak baca semalam yang Ustaz cakap, bermesej antara lelaki dengan perempuan yang bukan muhrim itu haram selain ingin bertanyakan soal jual beli dan seumpanya. Perghh! Banyak kot Yan bermesej sepanjang hidup dengan lelaki yang bukan muhrim Yan. Errr-.- Ya Allah! Baru sedar yang diri nie telah banyak begelumang dengan dosa. SubhanAllah. Semoga ALLAH mengampunkan umat2-Nya yang baru mengetahui akan perkara ini. InsyaAllah dan Amin!


Okayy, back to the book. Dalam buku tuhh, banyak gilerr weyy soalan2 yang kita tertanya2 selama nie and dengan adernya buku tuh, persoalan yang ingin diketahui tuh dijawab sendiri oleh UAI. Alhamdulillah. Aderlah peningkatan dalam segi ilmu pengetahuan tentang agama tuh sikittt. Hee. Daripada tak tahu langsungg kenn? Hmm, dosa kalau nak dikiralah kann, banyak wehh! Tak terhitung. Maybe daa selautan airr? MAYBE? Ya Allah, betapa hinanya umat-Mu ini :'( MasyaAllah....


To budak2 lelaki yang MEROKOK pulakk. Ni haa nak share sikit isi kandungan buku soal jawab UAI fasal hukum merokok. Yayayaaa, mesti ramai kann yang tertanya2 and nak tahuu fasal hukum merokok nie kennnn? Okay, meh nak kasi ceramoss sikit kat hang, hang dan hang yang merokok kat luar sana tuh. Soalannya berbunyi, adakah haram bagi seseorang itu merokok? Dan UAI menjawab; menurut Mazhab Syafii, hukum menghisap rokok itu MAKRUH. Apabila menghisap rokok itu diyakini boleh menyebabkan sakit, maka hukum makruh itu BERUBAH kepada hukum HARAM. Dari sudut pembaziran, ada dua hukum. pembaziran yang melampaui batas hukumnya adalah HARAM. Pembazikan kategori ini yang disebut dalam Al-Quran sebagai SAUDARA SYAITAN. Pembaziran yang tidak melampaui batas adalah MAKRUH hukumnya dan TIDAK termasuk dalam golongan SAUDARA SYAITAN. Yes! Tu laa jawapan daripada UAI tentang perihal hukum merokok niehh. So, para smokers tuhh please take a note ya. Dosa makruh lamer2 jadi cam dosa haram jugakk. Remember that! Laa, bukan Yan nak marah or apee, just nak nasihatkan jerr agar kurangkan rokok sebab merokok nie membahayakan kesihatan diri dan anak beranak anda jugak nanti. Rugi pun boleh, penyakit pun boleh. So, sebaiknyaa anda, anda dan anda STOP SMOKING yaa untuk kebaikan bersama :) InsyaAllah boleh if kita ikhlas nak berhenti. Believe me and yourself too okays! :)


Ohh ya, actually kan, banyak lagi soalan yang menarik yang dijawab UAI nie. Tapi, untuk hari nie, itu jer dulu yang Yan nak share ngan korang. Nanti Yan update lagi tau fasal UAI nie ekk sebab sekarang Yan ader kejer lahh. Tak boleh nak sambung "ngepeks" doss. Len kali pulop Yan sambung dess ^^ Heheeee. 


Okay readers, Assalamualaikum! May ALLAH bless your day. InsyaAllah <3
-Wallahu'alam-






Thanks sudi baca entry nie sayang ^^ Just click LIKE if you enjoy reading this ya! :) Thanks!

0 7 orang nak tahu: